|
Polonez (właśc.
Pomylonez) – coś, co powstało w
1950 na
zlecenie
Stalina. Miał
być to pojazd łączący funkcjonalność, bezpieczeństwo oraz wygodę.
Ponieważ projekt upadł, polska firma OSF przejęła pracę nad tym
pojazdem. W
1958 roku
polonez trafił do seryjnej produkcji. OSF to skrót od Ożesz Super
Fura. Była to fabryka powstała z inicjatywy
Lecha Wałęsy.
Wyprodukowała ona wiele samochodów, takich jak
Fiat 126p –
Fatalna Imitacja Auta Turystycznego, 1-osobowego, 2-drzwiowego,
6-razy przepłaconego. W latach 90. Polonezy z odzysku zostały
wykorzystane do teleturnieju
Koło Fortuny.
Dane techniczne
- liczba miejsc: kierowca + 4 pasażerów +
schowek na teściową;
- prędkość maksymalna: 350 km/h (z przepaści);
- przyspieszenie od 0 do 100 km/h: w 2,0487 h;
- maksymalny moment obrotowy: 3000
zygmuntometrów;
- pojemność silnika: 7 litrów i 2 flaszki;
- pojemność bagażnika: 190 litrów, a po
złożeniu tylnej kanapy: 80 litrów, po otworzeniu klapy bagażnika
mamy nieskończenie dużą pojemność (co jest jedną z niewielu,
jeśli nie jedyną zaletą tego wozu);
- segment: Premium
- w standardzie:
- kieliszek benzyny do wyjechania za bramę
salonu lub z pod drzewa,
- poduszka powietrzna dla kota,
- kołdra powietrzna dla psa,
- wiśniówkę z pobliskiego Monopolowego za
3,50 zł,
- silnik ze złomowca
- piec kaflowy na węgiel do ogrzewania,
- Wtrysk oleju pod siedzenie teściowej
- komplet opon dla jazdy po tundrze,
- samochód lub jego pozostałość,
- kluczyki w postaci śrubokręta lub
widelca,
- kierownica(w częściach),
- przednia szyba w wersji dopłaconej patrz
poniżej,
- książkę, gdzie będzie napisane, że to
duży i bezpieczny samochód
- nadwozie poddające się samoczynnej
biodegradacji
- Po dopłacie można otrzymać:
- Klimatyzacja (5-strefowa) działająca
wyłącznie w zimę.
- Stalofelgi 22" od Malucha.
- sokowirówkę,
- 4 dziurawe poduszki powietrzne, do tego
pompka.
- przednią szybę niekoniecznie w całości,
- wycieraczki (ręczne),
- karnet do klubu Go-Go Old Womans,
- elektryczną zapalniczkę która podpala
tapicerkę
- pół litra,
- kierownicę obszytą skórą z królika,
- respirator pokładowy,
- dmuchaną prostytutkę do jazdy dziennej
lub nocnej,
- szpachlówkę na bazie gipsu lub cementu,
- farbę podkładową na podkładzie spirytusu
możliwą do wypicia,
- pól litra likieru/lakieru w kolorze
podwozia,
- silnik (o ile nie skołujesz jakiegoś),
- komputer pokładowy z czarno-białym
monitorem,
- radio lampowe Unitra,
- worek węgla do pieca kaflowego,
- rękawice ze świńskiej skóry,
- szpachelkę do zeskrobywania ptasich
odchodów,
- samochód,
- i kolejne pół litra,
- alarm pokładowy w postaci jamnika,
- naleśnik z dżemem,
- trój-widłową kosiarkę do betonu,
- zestaw dziurek do durszlaka.
- sprzęgło do neostrady
- czujnik parkowania w postaci haka
sraka ;-)
Zalety
- Niska cena (350 tys. w wersji podstawowej, 1
400 000 miesięcznie w wersji podrasowanej).
- Masz go wtedy, kiedy chcesz ale musisz wystać
swoje.
- W końcu to polski
samochód.
- Zawieszenie na resorach dobrze znanych
z fiatów 125p, parowozów i
furmanek -
twój kowal je polubi.
- Po stłuczce nakładamy 1kg szpachli aby
wzmocnić pancerz o 20%
- Skonstruowany z myślą o polskich drogach,
szczególnie autostradach.
- Brak przedniej klapy od komory silnikowej
zapewniał dobre chłodzenie silnika.
- Sprzęgło z genialnej konstrukcji, czyli Żuka
- Opancerzenie
- Dobrze idzie na złomie to części tanie
- Jak większość właścicieli Poldków mówi: Ach
te ŚLICZNE Oczka!!
- Gdy nim jedziemy wszyscy wiedzą o tym.
- Szyba papiero-odporna
- Doskonały do pościgów
policyjnych
- Silnik od kosiarki (najpierw trzeba kupić
kosiarkę).
- Wytrych (przydaje się do otwierania drzwi)
Wady
- Jest...
- Spala 40 litrów wysokooktanowej benzyny i 5
oleju (silnikowego) / 100 km w cyklu wiejskim, połowę mniej na
trasie i około 3 litrów etyliny na godzine podczas postoju.
- Wypoczynkowe hamowanie
- Przy prędkości 40 km/h Polonez wypadał z
zakrętu i dachował.
- Zewnętrzna toaleta (zimno jak w dupie).
- W przypadku nie dożywiania alarmu jest
możliwa jego utrata.
- Brak hamulców klasycznych, hamowanie odbywa
się jak u Flintstonów.
- W przypadku awarii pieca pozostaje nam
klasyczne nacieranie się laczami lub kaloszami.
- Made in Poland (składane w chinach przy czym
90% śrub uznano za bezużyteczne)
- Zbudowano go na płycie podłogowej Żuka
- Nie powyrywa się na niego zbyt wiele lachonów
- Rdzewiejące szyby
- Złodziejo odporny
Ciekawostki
- Polonez zrobił furorę podczas zamieszek
ulicznych, gdyż przy rozjeżdżaniu demonstrantów wcale się nie
niszczył.
- Jego karoseria była silna ponieważ wykonana
była z mieszanki brązowego kartonu z szarym papierem toaletowym,
a jej spoiwo stanowiła mąka ziemniaczana z pastą do butów KIWI.
- W Polsce, staje się coraz bardziej popularne,
określenie Poloneza jako "Zemsta Socjalizmu"
Zaprzestanie produkcji
W 2002 roku zaprzestano produkcji z powodu:
- Wybuchów silnika,
- Wypadków spowodowanych poprzez spadnięcie
alarmu (jamnika) pod pedał hamulców.
- Awarii sokowirówek, które mieliły całą załogę
pojazdu.
- Częstych uduszeń się załogi pojazdu dymem
wydobywającym się z pieca, gdyż załoga zapominała otwierać
okien.
- Zakończenia emisji
Koła Fortuny.
- Częstych wypadków ponieważ kierowca często
był za bardzo pijany by prowadzić
- Wypadaniu kierowcy przez fotel, a następnie
prze tylne okno
|