|
Škoda (dosyć często również Szkoda lub po
prostu Skoda) – bardzo popularna marka
niemieckich
czeskich
bryczek
samochodów.
Słynie z dbałości o szczegóły i wyjątkowo niezawodne
silniki
(szczególnie w starszych modelach). Firma została kupiona przez
Wieśwagena i od
tej pory korzysta z niezwykle zawodnych, nieekonomicznych i drogich
w utrzymaniu technologii tejże marki.
Historia marki
Rowerkiem przez świat
Początkowo firma produkowała
rowerki. Takie
głównie trójkołowe dla dzieci. Do dziś w niektórych modelach można
spotkać technologie z tych pojazdów i całkiem dobrze się ona
sprawdza. Rowerki były produkowane z niezwykle lekkich i
wytrzymałych włókien węglowych, a łańcuch i zębatki zrobione były z
używanego w lotnictwie tytanu. Stosowano opony z najlepszą na
ówczesne czasy przyczepnością marki
Trędwica.
Pozwalało to na dynamiczną jazdę nawet po mokrej lub oblodzonej
nawierzchni. O ich niezawodności i trwałości może świadczyć fakt, iż
rowery te są nadal użytkowane, ale pod nazwą
Ukraina.
Przygoda z autami
Właściciele firmy aby zwiększyć właściwości
trakcyjne swych rowerów postanowili stworzyć czterokołowy pojazd z
napędem na wszystkie koła. Jednak nikomu nie chciało się pedałować
na takim cholernie ciężkim szmelcu, więc zamontowali silnik. I tak w
1901 roku przez przypadek powstał pierwszy samochód Skody. Pierwszy
model Laurin & Klement A wyposażony był standardowo w cztery koła,
siedzenie i silnik, a w wyposażeniu opcjonalnym znalazły się między
innymi karoseria, kierownica, światła i zawieszenie. Silnik o
pojemności 6,5 l zapewniał oszałamiające osiągi: V-max – 14km/h
0-100 km/h – 9 s 1/4 mili – 22:56,14 s
Przykładowe modele
- Skoda Felicia – kultowe auto Skody
produkowane na przestrzeni lat 1994-2001. Prawie doskonałe
(doskonała była tylko i wyłącznie Skoda Favorit), niezawodne,
dynamiczne, ekologiczne, ergonomiczne, komfortowe i tanie w
eksploatacji. Nie wiadomo z jakiej przyczyny zakończono
produkcje. Wersje silnikowe i osiągi:
- 1,3 50KM (benzynowy) – v-max – 110 km/h;
0-100 km/h – 1min. 17s. W tej wersji można było dokupić
wspomaganie kierownicy i poduszkę (nie powietrzną tylko z
pierza);
- 1,6 70KM (benzynowy) – v-max – 112 km/h;
0-100 km/h – 1min. 9s. W tej wersji standardowe były
czujniki parkowania, nawigacja satelitarna, radio CD, ABS,
ASR, ESP 8 poduszek powietrznych, pełna elektronika,
podgrzewane fotele, pneumatyczne zawieszenie, światła do
jazdy dziennej LED, lakier metalik. Jednak wspomaganie
kierownicy było tylko za dopłatą;
- 1,9 60KM(diesel) – v-max – 215 km/h;
0-100 km/h – 8,7s. W tej wersji standardowym wyposażeniem
było wspomaganie kierownicy. Innego wyposażenia producent
nie przewidział. W roku 1999 trwała promocja. Przy kupnie
Felicji z silnikiem diesla otrzymywało się na rok darmową
polisę OC/AC/WC.
- Skoda Favorit – auto do dziś stanowiące
wzór do naśladowania dla innych marek. Uznawane za doskonałe i
najbardziej niezawodne auto na świecie. Dostępny był tylko jeden
silnik, ale za to jaki(!):
- 7,2 890KM (hybrydowy) – v-max – 356
km/h; 0-100km/h – 3,2s; śr. zuż. paliwa – 3,791 l/100km –
model z najbogatszym wyposażeniem w historii. Zostawia
daleko w tyle
Maybacha.
Skóra, komóra, ABS, ESP, 4x4, 12 poduszek powietrznych, 5
poduszek z pierza, 2 poduszki z poliestru, gumowe dywaniki
pokryte jedwabiem, tapicerka z
moszny
konia,
nawigacja GPS, 2x
TOI TOI,
szyberdach, hiperdach, alumfelgi, światła ksenonowe, światła
LED, światła firmy
OSRAM,
barek na drinki, plazma 70", HiFi, komputer z dostępem do
internetu, pakiet sport chromo plus(tekturowe spoilery i
brokat na felgach), przyciemniane szyby, żaluzje, piesek z
kiwającą głową, czajnik elektryczny, klimatyzacja 10
sferowa. Niestety w wyposażeniu standardowym zabrakło
miejsca na wspomaganie kierownicy. Cena: 2,599
Ełro.
- Skoda Octavia – i tu gdzie wkracza
technologia Wieśwagena, tam ustępuje typowa czeska niezawodność.
I mimo w nawet dobrego wyposażenia to już nie to samo. Pomimo,
że należy do segmentu C i jest zmodyfikowanym genetycznie VW
golfem to
każdy właściciel tego auta umieszcza je z 2-3 segmenty wyżej.
Ale trudno się dziwić. Gabarytami (tak samo jak i stylizacją)
bardzo podobny jest do
Jelcza.
Imponuje bagażnikiem. Producent utrzymuje, że spokojnie można w
nim przewieść 40 000 paczek gumy
Orbit. W
środku trochę gorzej z przestronnością, ale narzekać nie wolno.
Trzeba udawać, że to przecież „prawie” limuzyna. Nie wolno tylko
mocno wciskać gazu, bo zepsuje się
turbosprężarka.
Gama silników jest rozległa:
- 1.9 TDI 70 KM – chyba najbardziej
dynamiczna ze wszystkich wersji: v-max – 130 km/h; 0-100
km/h – 27s;
- 1,9 TDI 110 KM – trochę mniej dynamiczna
od wersji 1,9 TDI, ale za to dynamiczniejsza od 1,9 TDI:
v-max 180 km/h; 0-100 km/h – 35s;
- 1,9 TDI 110 KM – najmniej dynamiczna ze
wszystkich wersji silnikowych. Już nawet 1,9 TDI jest
dynamiczniejszy od niej, nie wspominając już o 1,9 TDI:
v-max – 99 km/h; 0-100 km/h – nieosiągalne. Mimo to ma
genialną skrzynię biegów z 2 biegami wstecznymi i tyloma
samymi przednimi (pracownicy fabryki nie wiedzieli, które są
przednie, a które wsteczne więc zrobiono takie same i
problem się rozwiązał);
- 1,9 TDI 110 KM – jeżeli chodzi o
dynamikę, jest to silnik plasujący się w połowie stawki.
Jest za to bardzo oszczędny, spełnił normę emisji spalin
EURO 1 (z 1974 roku);
- 1,9 TDI 110 KM – jeden z bardziej
dynamicznych modeli i do tego bardzo oszczędny, ustępuje pod
tym względem tylko silnikowi 1,9 TDI: v-max – 65 km/h; 0-100
km/h – 1h 34min 11s;
- 1,9 TDI 110 KM – mało dynamiczny i dużo
pali. Prawdopodobnie byłby najgorszym gdyby nie 1,9 TDI;
- 1,9 TDI 110 KM – Chyba jeden z
najgorszych silników. Nawet nie wiadomo jakie ma osiągi bo
nikomu nie chciało się marnować całego dnia do zmierzenia
przyspieszenia, a pomiar maksymalnej prędkości można
przypłacić życiem! Nie dorównuje silnikowi 1,9 TDI pod
żadnym względem.
Octavia jest najpopularniejszym samochodem w
Polsce, ale
nikt nie wie dlaczego. Przecież to taki zawodny i staroświecki
samochód. I do tego drogi jak diabli – 251 999 zł za podstawowy
model 1,9 TDI. A w wersji z 1,9 TDI nawet 343 000 zł.
Najkorzystniejsza jest wersja 1,9 TDI za 275 889 zł.
- Skoda Fabia – bardzo fajne i małe
autko. Nawet trochę kobiece. Ale nie dajmy się zwieść, to tylko
pozory, tak naprawdę Fabia wyposażona jest w najnowszy silnik
Ferrari V8
4,5 l o mocy przeszło 500 KM. Dzięki niewielkiej masie
(karoseria wykonana z tektury) i areodynamicznemu nadwoziu ma
zajete
osiągi. Miejcie się na baczności posiadacze Wieśwagenów!
0-100 km/h – 2,5 s v-max km/h – 410 km/h
- Skoda Wielka Stopa
Człowiek lodu Yeti – bardzo dziwny
samochód. Dostępny z napędem na 3 koła lub na 1. Nowoczesny, ale
strasznie brzydki i obciachowy. Dosyć tani, ale nikt nie chce
się z tym pokazać w towarzystwie. Producenci uznają Yeti za auto
„terenowe”. W rzeczywistości autem strach zjechać z asfaldu, ba,
nawet na asfaldzie można się zakopać (w
Polsce nie
powinno to dziwić). Na pociechę można dodać że auto jest
oszczędne i spala tylko 20 l ropy lub wódki finlandia na 100 km.
Ogólnie to strasznie hwy
model.
- 'Skoda Super?b – jak sama nazwa
wskazuje model jest po prostu SUPER! Najlepszy (po za Felicją i
Favoritem oczywiście) samochód czeskiej marki. Niech schowa się
Mercedes,
Audi i
wszystkie Wieśwageny! Oto on! Niezwykle bogato wyposażony i
komfortowy. Miejsca w kabinie nie zabraknie nawet dla
Renaty Beger
i
Wojciecha Manna
razem wziętych. Bagażnik przewyższa ten spotykany w
Żuku.
Niezwykłym atutem jest atrakcyjna cena, która na polskim rynku
wynosi jedyne 99 999,99 zł.
Silnik: wolnossący z wytryskiem bezpośrednim i
pozłacanym kolektorem dolotowym, turbosprężarka z włókien
tekturowych, 12 cylindrów po 8 zaworów na każdy, 8-suwowy, poj.
12,988 dm3, 1241 KM przy 6700 obr./min, 2300 Nm momentu obrotowego
(działają trochę z opóźnieniem, ale 3 biegowa półautomatyczna
skrzynia biegów wszystko nadrabia) od 1200-15000 obr./min. To
wszystko pozwala na:
- v-max – (Naddźwiękowy) 1200 km/h;
- 0-100 km – 2,5s na pasie startowym (na
lotniskowcu 1,5s);
- zużycie paliwa – 100l/100km;
- poj. zbiornika paliwa – 1t;
- poj. bagażnika – 95 560,5 paczek gumy Orbit;
- ładownośc – 2t;
- masa własna – 4,56t;
- maks. wys. lotu – 5600 stóp.
|